Ledan Muntean, István (2020) A halál mint álom. Az újszövetségi álom-eszkatológia a görög sírfeliratok tükrében/THE SLEEP OF DEATH. THE SO-CALLED SLEEP-ESCHATOLOGY OF THE NEW TESTAMENT IN THE CONTEXT OF ANCIENT GREEK FUNERAL EPITAPHS. Doctoral thesis, Debreceni Református Hittudományi Egyetem.
Text
Ledan-Istvan-A-halal-mint-alom_doktori dolgozat-A.pdf Download (2MB) |
|
Text
Ledan-Istvan-tezisfuzet-A.pdf Download (227kB) |
Abstract
Ha halálon inneni perspektívából gyakran érdemes figyelmeztetnünk magunkat, hogy többek vagyunk, mint pusztán test, ennek minden vonatkozó imperativuszával, halálon túli perspektívából viszont arra kell emlékeztetnünk magunkat, hogy többek vagyunk, mint pusztán lélek. A test nem silányabb a léleknél, egyáltalán nem, hiszen Isten megbecsüli. Nem elégszik meg azzal, hogy teremtményei nem hullanak ki – még ideiglenesen sem – a létből, a(z) (újjá)teremtő Isten számára fontos az is, hogy az ember ember-mivolta, vagyis az, ami sajátságosan emberré teszi, ne sérüljön az eszkatonban, hanem teljes és egész embernek érzékelhesse önmagát. enriched it. As the anologies and polemics between the Greek sepulchral inscriptions and the New Testament’s ideas indicate, the New Testament writers have made remarks upon these concepts found in sepulchral inscriptions. This sleep metaphor, since it can express negative (defencelessness, self-isolation) and positive (intensive happiness, refreshment, relaxation, liberation from the burden of the body) concepts, was suitable for demonstrating both the Christian hope of after-life and the insufficiency of a merely spiritual existence. Moreover, the reluctance from the latter (2Cor 5, 2-4). This metaphor was suitable for suggesting that death or asleep in Christ deprives and enriches us, at the same time. In any case the sleep is a metaphor related to life. Certainly it is an obscure and embarrasing metaphor, but its main point is indeed to bother and shock us, and thus make us realize that from God’s view-point even who die shall live. However the idea of wakening/resurrection indicates that this state of sleep – even if it does not separate us from Christ – must be changed. The sleep metaphor encourages the reader of the New Testament to remind him/herself that we are more than only bodies, but at the same time, from the perspective of afterlife, we are more than only souls. The body is not inferior to soul, not at all, since God rates highly our human body.
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BL Religion B Philosophy. Psychology. Religion > BR Christianity B Philosophy. Psychology. Religion > BS The Bible |
Divisions: | Institute of Theology > Department of New Testament Studies |
Depositing User: | Éva Szilágyiné Asztalos |
MTMT ID: | 10053974 |
Date Deposited: | 04 Sep 2020 08:05 |
Last Modified: | 04 Sep 2020 08:05 |
URI: | http://derep-di.drhe.hu/id/eprint/35 |
Actions (login required)
View Item |